24.06.2025

Wat betekent 60 jaar BNP Paribas Fortis Factor voor... Julien Stuyck?

De 60e verjaardag van BNP Paribas Fortis Factor is het ideale moment om verschillende collega’s te vragen naar hun ervaringen en belevingen. Vandaag is het de beurt aan Julien Stuyck, Managing Director van BNP Paribas Fortis Factor en Factoring Northern Europe. “Met onze 60 jaar, zijn we toch een gevestigde waarde binnen Europa. Persoonlijk vind ik ons 60-jarig bestaan een enorme erkenning voor onze mensen en onze onderneming. Want het wilt namelijk zeggen dat we een betrouwbare partner zijn geweest voor onze klanten en een correcte werkgever voor onze collega’s. En dat is precies hoe we het willen houden in de toekomst”, aldus Julien.  

Je spreekt over de ervaring en kennis die BNP Paribas Fortis Factor de afgelopen jaren vergaarde, wat met de toekomst?  

Julien: “Niemand van ons heeft natuurlijk een glazen bol, maar ik denk dat we ons moeten klaarstomen voor een toekomst met veel veranderingen. Factoring is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijke bron van financiering voor verschillende bedrijven. We merken echter dat het digitale luik steeds meer een centrale rol speelt en dat die centrale rol alleen maar groter wordt. Artificiële Intelligentie (AI) is iets dat we niet meer kunnen wegdenken en dat een grote impact zal hebben. Zo zal het een positieve invloed hebben op de efficiëntie van onze dagdagelijkse taken, alsook op onze klantenservice, maar tegelijk gaan we extra aandachtig moeten zijn op een aantal anderen zaken, ik denk bijvoorbeeld aan het hele fraudeluik. In ieder geval ben en blijf ik optimistisch voor de toekomst van de Factor, maar de populariteit van de ‘nieuwe technologieën’ is wel een belangrijk aandachtspunt.”  

In die 60 jaar zullen er ongetwijfeld verschillende mijlpalen geweest zijn, kan je er enkele benoemen?  

“Natuurlijk. Ik ben zelf officieel begonnen bij Factor als de Covid-19 pandemie volop aan de gang was. Wat me toen opviel was dat we het in ons hadden om het bedrijf draaiende te houden zelfs tijdens zo’n pandemie. Iedereen moest van thuis uit werken, vergaderingen verliepen opeens allemaal digitaal. Dat was een shift voor onze collega’s en we zijn er met z’n allen positief uitgekomen. 

“Ons intern motto ‘Je bent van kapitaal belang zijn geen loze woorden, maar een belofte naar iedere werknemer, maar ook een uiting van het niveau van eisen en van de excellentie die gepaard gaat met de uitvoering van elke taak.” 

Die collegialiteit is enorm belangrijk en zal alleen maar belangrijker worden in de toekomst. We hebben ieder team nodig om tot een mooi resultaat te komen.”  

Hoe ben je destijds bij Factor terecht gekomen?  

“Ik kende de Factor al vanuit mijn vorige professionele ervaringen en ik was toen al onder de indruk van het bedrijf. Niet te verwonderen dat ik niet lang getwijfeld heb toen men mij vroeg om bij de Factor te beginnen. In april 2021 ben ik dan officieel gestart en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.” 

“De Factor is onderdeel van een grote groep, maar wel met de mentaliteit van een kmo. Dat wil zeggen dat je onmiddellijk resultaat ziet van je acties.”, aldus Julien. 

“De Factor heeft de mentaliteit van een kmo, en dat heeft verschillende voordelen. Doordat het een heel menselijk bedrijf is, hebben we korte communicatielijnen dat zorgt ervoor dat we snel resultaat zien van acties die we op poten zetten. We zijn een (h)echte community. En zelf ben ik heel trots om daar deel van uit te maken.” 

Wil je graag nog meer interviews van collega’s lezen? Ook Joel Schonmacker, Jef Ramaekers en Annelies Van Boxel deden hun verhaal al. Wil je niets missen van het nieuws over onze 60 jaar, volg dan de #factor60jaar.