24.07.2025

Wat betekent 60 jaar BNP Paribas Fortis Factor voor... Maarten Van Miert?

De 60e verjaardag van BNP Paribas Fortis Factor is het ideale moment om verschillende collega’s te vragen naar hun ervaringen en belevingen. Vandaag blikken we samen met Maarten Van Miert, Head of Marketing Communications & Company Engagement voor Northern Europe, terug op zijn persoonlijk traject, zijn verwezenlijkingen en zijn kijk op de toekomst van de Factor. “Voor mij is 60 jaar geen getal, maar een momentum en hefboom. Het toont dat we een stevige geschiedenis hebben, maar tegelijk ook een toekomstgerichte mindset. We zijn meer dan ooit bezig met vernieuwing: van digitale touchpoints tot storytellingformats, van een nieuwe merkpositionering tot een sterke employer brand. ”

Je hebt het over het verleden en de toekomstverhalen van de Factor, maar hoe is je eigen story bij BNP Paribas Fortis Factor begonnen?  

Maarten: “Heel specifiek ben ik begonnen in 2008 op de dag dat Fortis viel. Toen we hiervoor bij elkaar geroepen werden om dit te communiceren, was dit als twintiger nog iets te ver van mijn bed om te vatten. Hoewel ik toen ook ben gestart in een belangrijk stuk geschiedenis van ons bedrijf en het ons maakt tot wie we nu zijn.  

“Zelf ben ik 17 jaar geleden gestart in ondersteunende functies binnen het bedrijf, toen nog ver weg van de strategische communicatie. Wat me altijd is bijgebleven, is het vertrouwen dat je krijgt als je ideeën combineert met doorzettingsvermogen. Zo ben ik stap voor stap kunnen doorgroeien naar de rol die ik vandaag opneem.” 

“Bij de Factor kan ik mezelf zijn, zonder drempels of dubbele laag”, aldus Maarten Van Miert.  

“Daarnaast voel ik me bij de Factor echt gezien, niet alleen als professional, maar ook als persoon. Voor mij is inclusie geen label of slogan, maar iets wat je elke dag voelt in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Dit is zeer belangrijk en zal helaas in de veranderende wereld nog belangrijker worden. ” 

Je hebt ondertussen al een heel pad afgelegd binnen het bedrijf, wat vind je zelf het leukste aan het werken bij de Factor? 

Maarten: “Dat we met ons marcom-team mogen bouwen aan verhalen, aan samenwerking en aan ons merk. We denken niet in hokjes, maar in ecosystemen met: HR, Sales en Management. Als ik zie hoe onze podcast 'De Groeifactor' of ons tv-format 'WeAreFactorTV' collega’s (binnen de Factor, bank en groep) en klanten verbindt en hoe dit tot stand komt dan weet ik waarvoor ik het doe.” 

Kan je enkele voorbeelden geven van verwezenlijkingen waar je bijzonder fier op bent?  

Maarten: “Ja, dat kan ik zeker.

De lancering van onze nieuwe merkpositionering: 'Uw zuurstof om vrij te ondernemen'. 

- De Employer branding en onboarding: van preboardingvideo’s tot The Factor Experience. 

- De Groeifactor-podcast: ondernemersverhalen met impact. 

- WeAreFactorTV: een intern format dat collega’s verbindt over landen en functies heen. 

- En algemeen mijn carrièrepad.

Het mooiste compliment kwam vorig jaar toen we hoorden van andere spelers op de markt dat ze een positief effect voelden van onze marketing en communicatie acties. Factoring als algemeen begrip en extern positioneren is een achterliggend doel van onze acties en dat zijn we dus aan het doen met resultaat. 

Het is duidelijk dat er veel zaken zijn waar je trots op bent en dat je al een mooi parcours afgelegd hebt, toch als je voor 1 dag een andere functie zou mogen uitvoeren welke zou dat dan zijn en waarom?  

Dan kruip ik voor één dag in de schoenen van mijn manager Jef Ramaekers, Head of Factoring Business Benelux. Die rol geeft een uniek helikopterzicht op het reilen en zeilen binnen de Factor. Het lijkt me bijzonder waardevol om eens vanop dat niveau de strategische keuzes, commerciële accenten en operationele realiteit samen te zien komen. Of ik die functie effectief ambieer laat ik in het midden. 😊 

Om af te sluiten, wat wens je BNP Paribas Fortis Factor voor de toekomst?  

Dat we blijven kiezen voor verbinding en vernieuwing. Dat we lef tonen, ook als het spannend is. En dat we blijven bouwen aan een cultuur waarin elke collega van kapitaal belang is. Want als onze mensen floreren, dan doet onze organisatie dat ook. 

Wil je graag nog meer persoonlijke verhalen lezen. Andere collega’s zoals: Joel Schonmacker, Annelies Van Boxel, Julien Stuyck en Caroline Pauwels deden hun verhaal over 60 jaar BNP Paribas Fortis Factor al. Lees alle interviews op onze news-pagina.