25.01.2023

Hindernissen van transformatie omarmen en overwinnen door middel van innovatie

Ontdek hoe we relevant kunnen blijven met onze factoringdiensten

Als onderdeel van de bank voor een wereld in verandering, is het 'Strategisch Development and Data team' van BNP Paribas Fortis Factor ervan overtuigd dat innovatie en voortdurende verbetering centraal staan in het bedrijf.

De wereld gaat tegenwoordig zo snel dat het bijna onmogelijk is om alle nieuwe trends bij te houden. We bevinden ons in een speelveld met veel verschillende dynamieken die verandering stimuleren. Om er een paar te noemen:

  1. Stijgende verwachtingen van de klant

    De verwachtingen van de klant beginnen te verschuiven, nu snelle en eenvoudige applicaties de norm zijn. Klanten verwachten dat merken hun behoeften begrijpen bij elke stap van hun reis en dat interacties gepersonaliseerd zijn. Om in deze nieuwe omgeving te gedijen, moeten bedrijven in alle sectoren, inclusief factoring, een klantgerichte aanpak hanteren.

  2. Het concurrentielandschap

    Het concurrentielandschap waarin we zakendoen is drastisch veranderd. Naast onze meer traditionele concurrenten zien we nu ook nieuwe spelers de markt betreden.

  3. Veranderingen in de regelgeving

    Veranderingen in de regelgeving zetten aan tot innovatie. Tijdens de pandemie werd het gebruik van It's Me verplicht om personen te authenticeren op de Covid Safe Ticket-applicatie. In het bankwezen werden het PSD2 "open banking initiative" en de ESG- regelgeving hot topics. Op het gebied van factoring vindt een verschuiving plaats naar het gebruik van 'e-invoicing' via het PEPPOL-netwerk. Via dit EUF-standaardplatform kunnen leveranciers elektronische documenten, zoals facturen, op gestructureerde wijze naar hun debiteuren sturen voor automatische verwerking door de aangesloten ERP-systemen.

We kunnen stellen dat het essentieel is om een duidelijk inzicht te hebben in wat de markt momenteel te bieden heeft en hoe we relevant kunnen blijven met onze factoringdiensten.

Het digitale klantentraject als speerpunt voor innovatie

  • Wij bieden onze klanten een zo vlot mogelijk online traject van 'facturatie tot financiering', waarbij onze klanten hun facturen automatisch en electronisch kunnen verwerken en financieren.
  • Wij onderzoeken de mogelijkheden om onze factordiensten te integreren in de bankportalen van de groep.
  • Wij willen onze productportefeuille differentiëren om mee te gaan met recente trends zoals de digitalisering van de markt en oplossingen op maat te bieden. 

Er zijn veel onderwerpen die onze aandacht trekken om ons aanbod aan nieuwe en bestaande klanten te verbeteren. Door goed te arbitreren en te prioriteren tussen de verschillende innovaties zorgen we ervoor dat we de factor voortrekker blijft.